Magie Nouvelle

När gränserna flyttas eller suddas ut mellan olika konstformer och de uttryckssätt som formerna skapat, kommer något nytt, något som lever med oss och lär oss att se vår verklighet på nya, egna och unika sätt. Något som är helt rätt för den tid vi lever i just nu.


När gränserna flyttas för vad en konstart ”är” förnyar sig konstarten, omvandlas och hittar nya uttryckssätt och villkor. 


Och så har det varit genom hela den mänskliga historien, i närtid  t ex när Cirkus blandades med musik, dans och teater och vi fick nycirkus, nu samtida cirkus.


Omvandlingen är ibland nödvändig, ibland en möjlighet som ligger i tiden.


Trollerikonsten, eller magikonsten som är samma sak, har levt ett delvis statiskt liv, lite eller mycket  i skymundan under lång tid. En för de flesta okänd konstart, men i perioder populär och alltid fascinerande som underhållning. Magikonstens  kunskapsbildning har av utövarna (trollkonstnärerna) setts som hemligheter att bevaka, ofta uppnådda genom stort eget efterforskningsarbete och experimenterande. I kombination med att det är svårt att formulera kunskapen eftersom det saknas ett fackspråk, ett ”moget” språk som omfattar alla aspekter av konsten, vet alla utövare att förklaringar nedgraderar upplevelsen av ett trollerinummer, och känns futtiga, antiklimaktiska i jämförelse med att visa. Detta förhållande är inte gynnsamt för magikonstens utveckling inom fältet och i samhället.


Kunskapen om den magiska konsten har varit motsvarande liten i det omgivande samhället, även om det i långa perioder gett många utövare chansen att tjäna sitt uppehälle på sin konst.


Den magiska konsten har genom sitt hemlighetsmakeri blivit lidande på flera sätt: - 


- Den är hemlig, dold, följer egna regler snarare än med sin samtid, och har därför svårt att hitta nya utövare och svårt att ta plats som erkänd konstart.


-  Den har inte några strukturer eller en uttalad vilja att utvecklas som konstart, eller att professionalisera sina utövare. Enskilda utövare betraktar magin som sin personliga egendom, och sitt utövande som en upparbetad, svårinlärd praxis som skall ge utdelning på det personliga planet, snarare än att man tillhör ett kollektiv i ett konstfält som är under ständig prövning och omvandling. Det finns få kurser eller program för utveckling av utövarna, man är hänvisad till att lära på egen hand och genom kunskapsdelning med andra. 


- Den har fått en snedrekrytering av utövare; det finns för få kvinnor, för få HBTQ-personer och för få funktionsvarierade, vilket gör att magikonsten missar en massa perspektiv och därmed förändringsförmåga.  På samma sätt formas (den alltför) homogena utövarskarans  självförståelse, självbild och förståelse av konsten i en onödigt perspektivfattig sfär.


Samhället blir  lidande i det att kunskaper som finns bland utövarna inte används, t ex  i beteendevetenskaperna för att bättre förstå psykologiska och socialpsykologiska fenomen. Idag börjar den situationen ändras, och var och en  som är intresserad kan besöka SOMA (The Science of Magic):s hemsida för att se vilka sorters kunskapsfält som magikonsten kan belysa. 


Dock behöver trollerikonsten en egen pedagogisk hemvist, egna universitetsprogram, för att få en lärande- och kunskapsexplosion inom vårt konstfält, med konsekvensen att andra konstfälts kunskapsbildning berikas, liksom de beteendevetenskaper som nu undersöker magikonsten.


Att det inte finns en Magi-linje på högskolenivå (annat än i Sydkorea) eller en egen högskola för magikonsten är alltså ett hinder för samhällsutveckling, vilket kan låta befängt.


För oss är det en naturlig utveckling av det intresse magikonsten nu väcker, och de kunskapsmöjligheter som finns.


Magikonsten står också inför en omvärldsutmaning; andelen amatörutövare av trollerikonst har vuxit kraftigt under lång tid, Internet har blivit en kunskapskälla för dem, men också för publiken att lära sig hur trick och effekter går till, betendevetenskaper har börjat undersöka magiska metoder och den tekniska utvecklingen går rasande snabbt. 


Då kanske den magiska konsten blir onödig, trivial eller omöjlig att få att fungera som upplevelse vid någon punkt i framtiden? 


Erfarenheten säger nej. Magins historia har genom årtusenden varit att engagerade utövare trots eller tack vare teknologiska landvinningar har hittat sätt att visa på det omöjliga och det möjligas gränser, oavsett hur stor förförståelse eller teknologisk kunskap publiken har haft. En intelligent eller sofistikerad publik är bara en annan förutsättning för magikerns gestaltningsförmåga.


Det magikern gestaltar skall för publiken resultera i upplevelsen av något omöjligt. En konsekvens av upplevelsen är förundran. Möjliga konsekvenser av förundran är också något som beteendeforskare allt mer intresserar sig för; men en direkt och självklar konsekvens är ju att inte ta för givet att vi vet hur världen fungerar; utan att vara ödmjuka i vårt undersökande av verkligheten, tex universum, planeten vi bor på, oss själva och andra.


Det unika i trollerikonsten är inte att våra sinnen kan bedras, eller på vilket sätt det kan göras. Det unika i magikonsten som framförandekonst eller scenkonst är att vi blir lurade trots att vi vet att vi blir eller skall bli lurade. Fascinationen ligger i den överenskommelse som finns mellan trollkonstnären och publiken, eller utövaren och medskaparen för att använda mer rättvisande ord; det vi upplever som magi är något som sker i vårt eget sinne. 


Detta något är inte trivialt, tvärtom är det i grunden något av ett mysterium. 


Den form vi i Malmö Magic Mafia nu väljer i vårt fortsatta gemensamma arbete med att flytta gränser för magikonsten är Magie Nouvelle; en sammansmältning av konstarter, där publikens upplevelse och förundranseffekten står i centrum. Att vi delar med oss av magiska ”hemligheter” till våra samarbetspartners, eller till publiken när det är påkallat är bara en naturlig utveckling för oss och magikonsten. Magi som metod att skapa förundran kommer att fungera ändå, så som den alltid gjort.

Vilka är vi i Malmö Magic Maffia

Peter Rosengren

Peter Rosengren är ett fenomen på magiscenen. En unik, internationellt verksam och flerfaldigt prisbelönt Magimästare som har satt metodisk yrkesutveckling och professionalisering av trollerikonstenpå den europeiska magikartan. Trots att Peter Rosengren är en professionell magiker som älskar att lura sin publik är han alltid ärlig och sann mot sig själv, sitt konstnärskap och sin omgivning. Det han vill berätta och söka med magins möjligheter sträcker sig utanför och bortanför ”tricket och applåderna”. Peter är en konstnär i konstformen "Magie nouvelle”, och hans historiska kunskap gör honom till ett samtida vandrande bibliotek


I Peter förenas coachen, konstnären, scenkonsttänkaren, livsfilosofen och magiprofessorn. Peter har helheten, en magisk giraff som vecklar ut sin hals och intar helikopterperspektiv. Han gör andra större och klokare. Han är en helande och enande kraft i kollektivet. En shaman.

David Persson

David Persson blev Svensk Mästare i Salongsmagi 2018 och tillhör den lilla skara som livnär sig på sitt trolleri! Han skulle aldrig gå så långt att kalla sig för komiker men roligt blir det när humor och magi korsbefruktas på scenen. Som magisk dirigent står han där på scenen, skåningen, med byxorna nere eller i kodräkt. Som en av hans kollegor säger: "David är en galet sympatisk duracellkanin med osviklig känsla för magiska effekter, och med publikkontakt i högsta klass!"

Jan Unestam

Jan Unestam är en legend inom nycirkusvärlden, han är utbildad på Ecolé Philippe Gaulier i London och Paris, han var med och startade Cirkus Cirkör, han har medverkat i 11 av deras föreställningar och turnerat i hela världen. Vilken kille! 

Men Jan är också skådespelare, och med sin utsökta känsla för mystik och komik är han ovärderlig för Maffian!  När övriga går vilse i trollerihatten; t ex nördar ihop på de trollerimetodiska finessernas möjligheter, eller hypnotiseras av väl yviga, eller inåtvända ideer, är det ofta Jan som med sin erfarna, lugna klokhet styr skaparskutan i hamn. Han är en lugnande mysfaktor bakom scenen. På scenen är han komplett galen och gör vad som faller honom in. 

Missa inte chansen att uppleva Jannes unika blandning av komik, mystik och karaktärsskarpa lustmord på mänskliga klichéer!

Lasse Flygare

Lasse Flygare är en brinnande magisk eldsjäl med renässansdrag; klassiskt snygg med en lurig blick och leende delar han med sig av sitt eget sökande efter det Viktiga och Värdefulla i människor och universum. Magiker sedan barnsben, på scenen från det att han kunde gå, professionell gatuartist redan i tidiga tonåren i Paris. Punkare, musiker, clown, magiker, briljant och savant! 

På scenen är Lasse ibland clownen som drar ner brallorna på makten, ibland Magikern som skapar det omöjligas universum, och ibland bägge. Han är omväxlande ful, fet, smal, snygg, provocerande, stöttande, en rolig fan eller en jobbig jävel utifrån vad han själv och omgivningen behöver. I Mafian är han en garanti för vår utveckling och ständiga förundran, internt kallar vi honom MR AWESOME.

Jacob Schenström

"Han är en malmöitisk fingerärdighetsvirtuos, specialist på intima små mirakler med kort, mynt och sånt som råkar finnas till hands. 

2014 vann han de svenska mästerskapen i Closeup-trolleri, och året därpå upprepade han bragden vid de Nordiska mästerskapen samt representerade Sverige i världsmästerskapen i trolleri där han kom på en hedrande femteplats! 

Vi andra i maffian är stolta över honom! Om Jacob kan man lugnt annars säga att han är en snygg loungelizard (fast med böjelse för natur och skidor och sånt), som med sin ytterst bedräglig hyggliga-killen-look lurar brallorna av sina medmänniskor! Bildligt talat då alltså, med en kortlek och mynt och rep etc, inte brallorna på riktigt.”